Vrijeme će pokazati šta će Musk pripremiti ovoga puta i da li će uspjeti spasiti Teslu nevolje u kojoj se trenutno nalazi.
Američki tehnološki gigant Tesla je u utorak, 22. aprila, nakon zatvaranja berze, objavio kvartalne rezultate poslovanja koji su bili veliko razočarenje za investitore. Kompanija je, na primjer, doživjela pad prihoda od devet procenata (pad od 20 procenata u automobilskom segmentu) i ostvarila znatno nižu neto dobit od već sniženih očekivanja, čime je protekli kvartal za kompaniju bio najneprofitabilniji od 2021. godine. S druge strane, segmenti skladištenje energije i narudžbe softvera, sa solidnim rastom, bili su svijetle tačke u izvještaju. Uzroci loših rezultata mogu se pripisati snažnim pritiscima konkurencije, posebno azijskih proizvođača, opterećenim lancima snabdijevanja zbog uvođenja carina, te udaru na reputaciju brenda zbog kontroverznih političkih aktivnosti Teslinog generalnog direktora i „tehnokralja“ Elona Muska (ovu titulu si je dodijelio 2021. godine) koji sarađuje sa američkim predsjednikom Donaldom Trumpom preko tzv. Odjela za vladinu efikasnost (Doge).
Uprkos svemu, nakon objave rezultata uslijedio je rast cijene dionica Tesla, koja je nakon zatvaranja tržišta dobila dobrih pet posto. Čini se da su analitičari i investitori više nego brojkama pažnju posvetili Muskovoj najavi da će suštinski odstupiti od saradnje s američkom vladom u maju i više se fokusirati na ponovno vođenje Tesle (pri čemu će i dalje jedan do dva dana sedmično posvetiti državnim poslovima). Ovu ulogu mnogi su doživjeli kao odvraćanje pažnje od upravljanja Teslom i istovremeno kao rizik za reputaciju brenda, posebno s obzirom na to da su liberalni kupci na nju odgovorili bojkotima, pa čak i protestima.
Istina je da samo Muskovo odstupanje iz Trumpove administracije neće biti dovoljno da se poništi već učinjena šteta, ali reakcija tržišta ipak sugeriše da bi dodatno vrijeme i fokus koji bi Musk mogao ponovo posvetiti Tesli mogli pozitivno doprinijeti vraćanju poslovanja kompanije na stare staze rasta. Muskov “povratak” svakako je dobrodošao u ovom ključnom periodu za kompaniju, kada se, uprkos svim poteškoćama u prodaji električnih automobila, trudi što bolje pozicionirati u oblasti autonomne vožnje (uključujući robotaxi) i robotike, te pridobijanje novih kupaca nadolazećim jeftinijim modelima, dok Teslu po broju isporučenih automobila već prestiže jedan od glavnih konkurenata, kineski proizvođač električnih automobila BYD, uz izuzetno brz rast prodaje.
Problemi kompanije vidljivi su i u cijeni dionica. Od rekordne cijene dosegnute u decembru 2024. godine za manje od tri mjeseca izgubila je skoro 54 posto vrijednosti (a s tim i tržišnu kapitalizaciju kompanije za više od 800 milijardi dolara), ali je od tada povratila nekoliko procenata. Ovo čini Teslinu dionicu, koja je jedna od sedam veličanstvenih, jednom od najvećih gubitnika američkog dioničkog indeksa S&P 500 ove godine i trenutno se kreće oko nivoa iz perioda prije nego što je Donald Trump početkom novembra prošle godine izabran za predsjednika SAD-a.
Samo će vrijeme pokazati šta će Musk ovog puta smisliti i da li će uspjeti spasiti Teslu iz nevolje. Zadatak neće biti lagan, ali nam može ponuditi odgovor na pitanje da li je Musk, kao superzvijezda i lider za kojeg tvrdi da jeste, zaista vrijedan premije za koju mnogi vjeruju da je u velikoj mjeri uključena u cijenu dionice.
Autor teksta: Darjan Pavšič, Triglav Skladi